В дългогодишната ми практика, свързана с организация на събития от всякакво естество, събитийната индустрия се измени значително спрямо промяната на потребителското поведение на хората в целия свят. Един събитиен мениджър, за да бъде добър в работата си и да прави събития, които да остават за дълго в съзнанието на посетителите, е необходимо да следи развитието на иновациите не само в България, а и по света. И наистина да се стреми да предлага и прилага в работа си различни решения. Нещо, на което аудиторията да реагира и от което да се вдъхнови.
И тъй като няма как да разбираме от всичко, затова е най-добре да се обръщаме към видни специалисти с опит към това, което искаме да включим като иновация в нашето събитие.
Безспорно виртуалната (VR) и добавена (AR) реалност са сред тенденциите, които навлизат стремглаво не само в сферата на събитийната индустрия, но и в живота ни като цяло.
Виртуалната реалност отговаря на един много важен критерий, а именно създаването на усещане за преживяване, което трудно се постига чрез другите методи. Използвайки това преживяване, ние получаваме уникалния шанс за истинско взаимодействие, потапяйки посетителите и всичките му сетива в един свят, който само Вие бихте могли да измислите.
И за да Ви бъдем максимално полезни, се допитахме до специалистите от Wolf VR https://www.facebook.com/wolfxrsolutions, които ни дадоха своите съвети как да включим тези елементи по време на нашите събития.
Ето какво ни споделиха те, под формата на кратко интервю:
В: Здравейте! Ще оставя линк за тези, които искат да разберат повече за вас в самата статия, затова нека не губим време и започваме направо. Първо, ще разясните ли кои са настоящите иновации, които се развиват в световен мащаб и кои очаквате с нетърпение да започнат да се развиват?
О: Предполагам, че много от вас вероятно си мислят, че VR и AR се използват предимно в гейминг индустрията. Това определено не е точно така! За нас те безспорно са сред водещите иновации, които се прилагат не само в събитийната индустрия, но и в обучения, търговия, туризъм и много други сфери.
Наблюдаващите тенденции за остатъка от 2020 година относно AR и VR са технологиите да се развият в много сфери и те далеч не се ограничават до гейминг индустрията. Според Forbes през следващите няколко месеца и поради породилата се световна ситуация, индустриите ще имат все по-голяма нужда от използването на VR и АR технологиите, отколкото сферите на гейминга и забавленията.
В: Какво точно имат предвид Forbes с това?
О: Както знаете, през последните няколко години се наблюдава огромно развитие в сферата на иновациите – телефоните стават по-бързи, 5G мрежата е на лице, някои от мобилните производители дори правят AR и VR ready телефони, добавяйки им допълнителни сензори за по-добра интеракция и това би било от голяма полза за развитието на retail пазара.
Представете си, че организирате събитие например за голяма марка часовници. По много лесен и интерактивен начин бихте могли да направите страхотна презентация на продуктите по същият начин, по който Месинджър на Фейсбук използва поставянето на филтрите, докато се снимате с тази малка разлика, че вместо ушички, този път на ръката ви може виртуално да се появи скъп часовник и по този начин да дадете възможност на човек да си представи дали му стои добре или не.
На същият принцип мога да дам за пример брандове за очила или обувки. AR е страхотен начин да накарате човек да се види в нови обувки или с нови очила.
В: Звучи повече от страхотно! Но бихте ли ни разяснили как реално можем да прилагаме тези иновации? На пръв поглед ми звучи много добре, но не знам реално доколко са приложими…
О: За зрителя 360-градусовото видео има много по-ниска бариера за навлизане от пълната VR технология, защото може да изисква само мобилно устройство и кард борд хедсет за по-добро преживяване във виртуалния свят. Област, в която започваме да наблюдаваме истински възход в 360º технологии, са обиколките на различни туристически места и атракции. Това е истински плюс за планирането на събития, защото дава възможност за предварителни проучвания дори и на отдалечена локация.
Не би трябвало да е изненада, че за мнозина входната точка за VR е техният мобилен телефон. За вас, планиращите събития, си струва да знаете, че днес почти всеки има възможност за достъп до определено ниво на VR чрез собственото си мобилно устройство.
Социалните медии също могат да бъдат добър похват за разпространение на VR в мрежата, както например бе демонстрирано от партньорството на Twitter с връчването на Оскарите.
В автомобилната индустрия има ранна адаптация към VR технологията, която помага в шоурумите да бъдат представени нови автомобили, които все още не са пуснати в производство. Това ги популяризира на един много по-ранен етап, още преди физическото съществуване на моделите. Концепцията за VR преживяването по време на изложение е практически много по-евтин вариант, тъй като хората може да изживеят удоволствието от изследването на нов автомобил, чрез разглеждане, отваряне на вратите му, а и защо дори да не направят тест драйв само с помощта на един допълнителен материал например, какъвто са VR очилата.
Няма съмнение, че AR е една от най-горещите теми в технологичния сектор в момента. Тази нова технология има огромно влияние върху почти всяка една индустрия, а марките все повече експериментират с мобилни AR преживявания, за да увеличат ангажираността на потребителите към себе си.
Събития и конференции са перфектен канал за експериментиране с добавената реалност. Ивентите носят уникална възможност за интегриране на дигиталния и физическия свят.
В: Мисля, че всички успяхме да разберем ползите от включването на VR и AR в нашите събития, но все пак можете ли да ги обобщите?
О: Като за начало е добре знаете, че виртуалната реалност забавлява публиката до 8 пъти повече поради факта, че се показва в 360-градусова среда, създавайки незабравими преживявания за посетителите. Чрез допълнителни интеракции, потребителите могат да взаимодействат с продукта или услугата в пъти по-добре. Пренася потребителя на места, които в идеалния свят може дори да не съществуват, като това се получава чрез добър storytelling. Осигурява незабавно предимство пред конкурентите. Без съмнение, един бранд може да спечели по-голяма популярност и да достигне до по-широка клиентска база от останалите на пазара. АR технологиите позволяват на участниците да комуникират активно с иновациите в реално време. AR предоставя един изцяло нов творчески път към интерактивните възможности за организация на събития. Технологията вече е налице, просто е въпрос на последващо използване от страна на всички организатори на събития.
Имате възможност за организиране на виртуални обиколки за вашите участници. Добавената реалност от своя страна може да предостави на организаторите варианти за осъществяване на виртуални обиколки и екскурзии. Освен това, вместо да плащате за насочващи табели и персонал, който да помага при посрещане и насочване на хората към определено място, скоро за това ще е възможно да използваме добавената реалност. С помощта на VR може да покажете продуктите си в действие, без да се налага да наемате по-голямо пространство за позициониране на вашите продукти по време на търговски изложения.
В: Нямам търпение да организирам следващото си събитие с внедряване на VR технологиите! Но за целта, трябва да успея да „продам“ на клиента си тази идея. Бихте ли ни дали няколко съвета как да се случи това и реално как да разберем какво точно си представя клиента, за да можем коректно да го подадем към изпълнителите?
О: Добрата комуникация е ключова, особено когато продавате иновация на клиент. Затова, когато някой от клиентите ви много иска даден продукт в сферата, е от изключително значение да зададете възможно най-много въпроси, за да се изчистят всички възможни неразбирателства още преди работата да е започнала.
Питайте всичко, колкото и глупаво да ви звучи. Понякога в съзнанието на възложителя се е загнездило едно, а във вашето съвсем друго. За да избегнем проблеми е много важно и двете страни да са на едно мнение.
Имайте предвид, че това е иновация и е много трудно хората да си представят какво точно би представлявало като завършен продукт и това, което ще се получи накрая, когато вече е завършен. За съжаление изработването на мостра в този случай не е възможно, понеже създаването на работеща мостра би отнело също толкова време, колкото завършването на самия продукт (което в случая отнема доста време и финансови ресурси). Това, което обаче можете да направите е да дадете вече създадени примери на клиентите ви за подобни услуги и продукти, където да се видят различните възможности за разработване посредством използване на виртуална реалност. Ние например имаме създадено едно 30 минутно обучение за събитийни мениджъри, в което даваме практически примери и разясняваме базови неща. За потребителя е лесно и забавно да усвои крайното съдържание на продукта или услугата на вашия клиент, но за да разберете вие колко много функционалности и преживявания могат да се създадат в една виртуална и добавена реалност и да ги предложите на клиента, за да стигнат до потребителя, е добре първо вие да се запознаете съвсем основно чрез няколко клипчета в интернет на вече реализирани решения.
Благодарим на специалистите от Wolf VR, които ни разясниха накратко за приложенията на виртуална и добавена реалност при организирането на събития. Разбира се, те има още много какво да ни споделят, затова и ще се включат по време на нашия Основен клас: Ивент мениджър.
Ако искате да се свържете директно с тях, може да го направите по някой от следните начини:
Сайт: http://www.wolfvr.bg/
Фейсбук: https://www.facebook.com/wolfxrsolutions
Инстаграм: https://www.instagram.com/wolfxrsolutions/
Имейл: inquiry@wolfvr.bg
Телефон: 088 480 2806